Kalorier hit & dit!

Jag har varit med i Viktklubb i någon månad. Mest för att det skulle vara kul att se hur mycket extra energi och kalorier man häver i sig varje dag utan att göra av med det. Och hur mycket energi mat egentligen innehåller. 
Det är där mitt problem ligger. Om man nu vill kalla problem, jag väljer att göra det. Jag gör inte av med tillräckligt. Eller om vi vänder på det. Jag har för stort intag.

Jag har inte varit någon slavisk medlem med vikt och mått-inskrivning varje vecka eller redovisning av den exakta maten för dagen. Jag vet att jag inte har gått ner något i vikt eller minskat ngt markant i måtten. Inte ens yppe lite.

Men. Jag kollar lite extra på förpackningarna (till min sambos fasa!) och tänker på att jag kanske inte kan äta så mycket av det om det innehåller mycket kalorier. Och det är det långa loppet som räknas.

För en sak kan vi väl vara överens om. Allt handlar i slutändan om att göra av med antalet kalorier du tar in varje dag för att ligga på noll-sträcket. Vill man minska i vikt antar jag att man ska ligga strax under vad man förbränner under en dag. Aldrig för lite. Det tycker inte kroppen om.

Nedan kan ni se min plan. Jag ska ligga på 1400 kcal varje dag, för att minska i vikt, för det är vad Viktklubben går ut på. Jag går inte upp i ottan direkt utan äter frukost vid 10. Har jag ingen matlåda från gårdagen får det bli något lättvindigt till lunch. Som ni ser har jag egentligen ätit för lite vid de 2 måltiderna jag ätit idag. Att lägga på ett ägg till lunchen hade nog varit bra.

Som sagt. Jag följer inte detta slaviskt, bara de dagar jag verkligen känner för det. Men jag tycker det är Kul att se hur mycket energi mat innehåller och att inse att man ska äta lite mindre, men oftare för att orka med. Jag köper inga light-produkter, utan äter precis som vanligt, men kanske i mindre mängder.

Nu när det börjar bli vår ska jag försöka röra på mig mer i form av spring/intervall och lite hemma-styrka. Jag är inte på jakt efter en Victorias-secret kropp utan att må BRA och känna mig FRISK, GLAD och PIGG!

Och godis äter jag fortfarande på helgerna! ;)

Din plan: 1412 kcal (ungefärlig %-intag)

Protein 10 - 20 %

Fett 25 - 35 %

Kolhydrater 50 - 60 %

Idag: 601 kcal (%-intag so far)

Protein 12%

Fett 20%

Kolhydrater 68%

Alkohol 0%


Frukost: 25% = 353 kcal

2.0 dl f-fil, filmjölk med fibrer 130 kcal
1.0 st banan 102 kcal
200.0 gram Äppeljuice 80 kcal

= 312 kcal


Lunch: 30% = 424 kcal

2.0 st knäckebröd husmans 78 kcal
30.0 gram Kalkon rökt tunna skivor 30 kcal
12.0 gram lätt & lagom 47 kcal
42.0 gram Russin 134 kcal

= 289 kcal




Kommentarer
Postat av: SOFIA

sv: menar det, helt sjukt! men visst vill man använda sin kärlek för att tjäna pengar så fine..

2010-03-17 @ 17:43:13
URL: http://jagskadansaineonblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0