Brakfrukost!



Jag har precis ätit en riktig brakfrukost bestående utav ägg, bacon och röd mjölk. Nu klarar jag mig nog ända till middagen i eftermiddag. Jag har snart under en veckas tid ätit under LCHF tro. Dvs. Low Carb High Fat. Jag undviker kolhydrater helt (iaf till en början) såsom potatis, ris, pasta, frukt. Vitaminer får jag från annan mat. Istället tar jag oftast salladsost till maten, som då är kött, fisk eller kyckling. Kolhydrater är socker inbakat i ett annat ord, som gör att kroppen tvingas göra extra insulin. Eller har jag helt fel? Rätta mig i så fall.

Jag vill testa detta för att jag tycker att Dr. Dahlqvists resonemang låter helt vettigt. Vem har sagt att light/lätt/miniprodukter är bra för hälsan? Jag kör som sagt numer på riktig mat, stenåldersmat. Det ska vara riktigt smör, riktig mjölk och riktig fil. FETT. Jag äter mycket mindre mål om dagen, just för att jag håller mig så mätt på den feta maten.

Denna typ av matintag är bra för de med diabetes. Det finns de som tom. kunnat sluta med sitt insulin pga. sina nya matvanor.

Här har ni en lathund ;)

Får bli ett längre inlägg om detta en annan gång. Det är öppet för diskussion.

PS. Här har ni en bloggare som lagt in Dr.Dahlqvist på film, om ni vill lyssna på hennes resonemang.DS


Kommentarer
Postat av: Emma

du har rätt i att kolhydrater=socker, men det är inte samma socker som i godis, raffinerat socker (strösocker). Kolhydrater är den bästa energikällan, den enda hjärnan vill ha.. så om du känner dig trött och håglös beror det på det. Jag har också provat den dieten, den var rätt bekväm tycker jag. Däremot tycker jag att du ska ta det lugnt med träningen när du äter så, till en början. Vid hård konditionsträning använder kroppen enbart kolhydrater som energikälla och det kan få illa konsekvenser om du tar ut dig för hårt innan kroppen vant sig. Ett tips bara :) kram

2008-12-02 @ 12:36:57
URL: http://emmaljung.blogg.se/
Postat av: camilla

sådan mat som jg ska äta egentligen :)

2008-12-02 @ 14:47:44
URL: http://caamillakarlsson.blogg.se/
Postat av: Emma

klart du kan fråga mig ;) frukt är alltid bra, det är ett bra komplement som Dr Dahlqvist också rekommenderar om man tränar hårt.. som dina dansaerobic du gillar(som jag läst, hehe) kan bli lite hårt för kroppen utan kolhydrater. Så en frukt eller bär blandat med Keso/kesella(för proteinet) kan vara bra innan, och efter se till att äta en måltid ganska snart, ca 45 min efter om det går.. Jag gick på o tränade stenhårt och blev typ svimfärdig för jag tänkte inte efter, och det vill jag inte att du ska behöva bli. Sen ska sägas att alla kroppar klarar av en sån diet olika bra. Känn efter, och trappa upp träningen successivt så du vänjer dig! Får jag fråga varför du fått för dig att testa denna dieten? kram på dig :)

2008-12-02 @ 17:51:43
URL: http://emmaljung.blogg.se/
Postat av: Moni

hihi , japp o jag klämde så mycket på den så den hamnade i min garderob, helena var nära o köpa en grön. fniss men fanns inte i henens storlek, kramizz sötis ses imon

2008-12-02 @ 23:32:33
URL: http://monkann.blogg.se/
Postat av: Emma

Ja det låter ju logiskt. Jag ska inte börja traggla om vad jag tycker om denna dieten, även om den bara är en omvandling av atkins och den gick ju inte nåt vidare bra.. Men det är upp till var och en. Grejen med denna, om du äter den strikta versionen, är att du kan gå ner väldigt mycket i vikt. Man slutar inte gå ner, så det kan du ju hålla utkik för så att du inte blir underviktig eller något sånt. Och glöm inte de fleromättade fetterna heller!!! Det är väldigt mycket mättat fett i den dieten. Hoppas det går bra och att du trivs bättre med den maten :)

2008-12-03 @ 11:07:51
URL: http://emmaljung.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0